Thursday, October 21, 2010

Bersabarlah wahai hatiku dan hati suamiku..

Lokasi : Diluar Bilik Bedah / ICU /CCU
Watak : Diriku, Suami, Ramlah (pengawal keselamatan yang baik hati) dan 2 orang tua lelaki (seorang berkopiah dan seorang lagi berseluar jeans berkemeja)
Masa : 12.25 tengahari

Situasi : Anak saudara berkeadaan agak krikital sejak petang semalam. Mengalami sesak nafas akibat ada blood clog di lubang pernafasan yang ditebuk dileher. Doktor membenarkan kami melawat masuk tanpa mengikut jadual lawatan. Kami dibenarkan untuk berada disisinya dan membacakan surah Yasin. Turut berada di dalam keadaan kritikal adalah seorang pesakit yang berbangsa cina. Seorang waris lelaki cina itu turut masuk tanpa sekatan
Ayah dan suami masuk setelah diizinkan masuk. Saya tinggal di luar kerana kurang sihat ~ amat tidak baik berada dikalangan pesakit. Saya akur walau berasa sangat sedih....saya tidak mampu berada di sisinya, saya hanya melihat dari luar cermin. Ya Allah ..berat sungguh dugaan ini. Bersabarlah wahai abang dan kakakku, moga kak long akan sembuh dan sihat seperti dahulu.

Pakcik yang berkopiah itu hanya diam dan sabar menunggu. Berlainan dengan tingkah laku orang tua yang seorang lagi. Mengomel tentang keadaan yang berlaku dengan mengatakan ada pilih kasih kerana ada pelawat boleh masuk ...dia tak boleh.
~Berdiri sambil menunggu boleh buat dia jatuh sakit.
~Perlu diadu kepada pihak atasan masalah ini.
~Dia nak buat aduan / komplen di internet.
~Kerusi pun tak ada.

** Maka dengan lembut sabarnya, Ramlah menerangkan tentang kedua-dua pesakit yang berada di dalam keadaan krikital ini, mengapa ahli keluarga dibenarkan masuk.

Orang tua ini masih tidak puas hati dan sewaktu Ramlah sedang menekan lif bagi membantu petugas memindahkan pesakit .. dia cepat-cepat meluru masuk ke wad ICU. Kami hanya memerhati keadaan. Ya Allah .. ketika dia membebel saya melawan rasa untuk berkata-kata kepada dia. Kami tidak suka berada di situ, kami tidak minta untuk dibenarkan melawat bila-bila masa kerana jika pesakit di ICU itu stabil, kebenaran itu tidak akan diberi. Jika seorang tua itu, baik budi bahasa dan adabnya .. dia pasti akan disanjung. Sama seperti pakcik berkopiah itu, tidak sedikit pun berkelakuan seperti rakannya.
Saya nyaris berkata-kata, dan saya pasti jika saya berkata-kata .. pasti tajam bunyinya. Jangan kata orang muda tidak menghormati jika anda yang berusia lebih separuh abad tidak tahu menghormat orang lain, tidak tahu menyelami perasaan waris-waris pesakit yang kritikal ini. Seolah-olah dia punya segalanya.
Syukur ya Allah, suara saya masih sebegini .. andai saya sihat, dia tak akan saya lepaskan begitu sahaja. Dia orang tua yang perlu disedarkan dari sikap angkuhnya itu. Dia perlu ditegur agar tahu untuk berada 'in other people shoes'.

Kak long telah mengalami jangkitan kuman
baru pada paru-parunya. Keadaannya lemah
dan tidak stabil. Alatan sokongan berada
diselilingnya. Jika 2 hari lepas keadaannya
amat baik dan menyenangkan tapi hari ini
dia hanya mampu terlantar
dengan pelbagai ubatan dimasukkan.
Ya Allah ... kuatkanlah semangat kak long
kuatkanlah semangat kami untuk terus
berdoa dan berada disampingnya.

No comments: