Sunday, July 19, 2009

Aku dan amarahku

Banyak sebab manusia jadi emosional, dari sekecil-kecil sebab hinggalah ke sebesar-besar benda yang mengganggu emosi kita.
Tahapnya juga berbeza bergantung kepada individu itu sendiri. aku memang panazzz tapi tidaklah sehingga gagal untuk mengawalnya. Namun kadang-kadang feeling ini terbawa-bawa.
Aku lebih suka mendengar sendiri dan bertanya sendiri jika ada yang tidak sedap didengar oleh sepasang telingaku ini.
Namun bertanya secara direct ini, kadang kala mengundang amarah sebelum tiba waktunya. Ini caraku, aku tidak sewenang-wenang menyerang orang tetapi jika aku diserang, aku dikata-kata, aku diburuk-burukkan maka tibalah waktunya untuk aku bertindak balas.
Aku tidak judge people from what they did to others .. jadi kadang kala aku boleh berbaik dengan orang yang amat dibenci oleh orang lain. Itu caraku .. aku hanya bertindak setelah orang mengenakan aku. Hari ini emo aku terusik akibat dari tindak tanduk yang telah lama aku telan. Selagi boleh ditelan, selagi itu kita telan tapi ledakan emo ini cukup hebat hingga aku sendiri tidak pasti berapa hari ia akan terus berapi dan berasap. Walau dicurah berbaldi air pun tidak akan dapat meredakan baranya..

"Ya Allah .. sesungguhnya aku manusia yang lemah, bantulah aku menghadapi gelora emosi ini agar apa jua tindakan ku selepas ini hanya akan menjurus kepada kebaikan. Biarkan diri ini terus bersangka baik sesama umatmu dan permudahkanlah segala urusanku pada masa hadapan. Hanya padaMu tempatku memohon keampunan" Amin..


kawasanku, rumahku,
familyku,
kampungku
dan segala
yang berkaitan dengan diriku.
1.07 tengahari
26 Rejab 1430

4 comments:

Lily said...

tak yah ko nak emo lebih.. tak de yg menyakitkan hati, hidup akan hambar. amek dr perspektif + ... itu sebahagian dugaan dlm idup.

Adiioss .. hidup musti ceria!!!!

Adiana said...

Ni entri tgh hangin.. tu pasal bunyinye lain sket.

Anonymous said...

hangin itu perlu dilepaskan.
takut nnti senak peruuut pulak.
yoooo peace!!

Adiana said...

tu dah kes angin lain tu ... muuusyukk!!