Thursday, March 8, 2007

Antara tanggungjawab dan desakan sekeliling




Sikap ibu bapa - Sekat peranan guru Noh Omar (kiri) beramah mesra dengan beberapa peserta selepas merasmikan Seminar Keluarga Kebangsaan: Isu-isu Dalam Institusi Keluarga di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Permata HatiOleh NOOR AZMAH IBRAHIMSering kali kita mendengar keluhan guru-guru yang bukan sahaja dibebani tugas, tetapi juga masalah disiplin pelajar yang semakin berleluasa.
Fenomena seperti kereta kena calar, tayar sering dipancitkan malah pelana motosikal dibelah dua oleh pelajar sering berlaku terutama pada guru disiplin.
Lebih serius, pelajar bukan sahaja melawan secara berdepan, malah ibu bapa turut campur tangan dengan menyerang guru atau membuat laporan polis apabila anak dirotan atau dipukul.
Walhal, apa yang dilakukan oleh guru adalah setimpal dengan kesalahan-kesalahan disiplin sebagaimana yang termaktub di dalam peraturan sekolah.
Apa yang menghairankan, ibu bapa sebegini mudah pula menunding jari kepada pihak sekolah atau sistem pendidikan apabila anak-anaknya gagal dibentuk.
Kononnya guru-guru malas berusaha, sementara sukatan mata pelajaran kurang sesuai atau tidak berkesan.
Sedangkan, mereka lupa bahawa sikap yang dibawa oleh anak-anak ke sekolah adalah berpunca daripada didikan mereka di rumah.
Di samping kegagalan tersebut, tindakan-tindakan mereka juga menghalang para guru untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pendidik.
Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Noh Omar berkata, kecenderungan ibu bapa untuk campur tangan keterlaluan dalam urusan mendisiplinkan pelajar di sekolah memburuk lagi situasi.
Sikap suka melibatkan pihak polis dan undang-undang apabila anak dirotan atau dihukum menimbulkan kesan negatif bukan sahaja di kalangan guru, tetapi anak-anak itu sendiri.
``Tujuan guru bertindak menghukum seperti merotan dan sebagainya adalah untuk mendidik dan mendisiplinkan anak-anak kita.
``Malangnya kebanyakan ibu bapa sekarang suka menyerang guru termasuk secara fizikal. Lebih teruk, perkara yang sepatutnya diselesaikan secara aman melibatkan polis dan mahkamah,'' katanya.

No comments: