Thursday, March 8, 2007

Belajar dari pengalaman ......

Situasi 1

Pelajar dakwa cedera dipukul guru
MERSING 17 Feb. - Seorang pelajar tingkatan empat Mohd. Suhaizi Mohd. Sanim, mendakwa dipukul oleh guru sekolahnya sehingga mengalami kecederaan serius di muka, lengan dan siku kerana tidak membawa buku tulis.
Pelajar tersebut mendakwa turut diterajang dan dihempas ke lantai oleh guru berkenaan.
Kejadian yang berlaku pada 10 Februari lalu di Sekolah Menengah Anjung Batu di sini dimaklumkan kepada kakak pelajar berkenaan
.


Refleksi : Laporan dari keratan Berita Harian ini jelas menunjukkan bahawa tindakan guru ini di 'highlight' sebagai satu kesalahan walaupun cerita sebenar di sebalik kejadian ini tidak didedahkan. Guru dihukum seratus peratus di atas tindakannya dan khalayak pembaca gagal menyelami kejadian sebenar yang berlaku.

Situasi 2
Seorang murid tahun satu patah tulang bahagian tengah tapak tangan kanannya selepas dikatakan dipukul oleh seorang guru sebagai hukuman kerana bising dalam kelas.Dalam kejadian yang berlaku dua minggu lepas itu, Aiman Kamila dari Sekolah Kebangsaan Sungai Limau Dalam, Yan, Kedah turut terseliuh satu jarinya kerana dipukul 10 kali oleh guru berkenaan dengan kayu.

Refleksi : Datuk Seri Hishammuddin bagaimanapun berkata kejadian seperti itu tidak menggambarkan sikap keseluruhan 300,000 guru yang mengajar di seluruh negara yang majoritinya berkebolehan, berdisiplin dan mempunyai minat yang mendalam terhadap kerjaya mereka. Mungkinkah tekanan demi tekanan yang diterima oleh guru saban hari memungkinkan kita mengambil tindakan seperti ini.

Tugas tetap tugas namun sedikit pembelaan dapat melegakan gusar yang bertamu dihati kita ... fikirkan ...



Guru Membentuk Manusia Beradab




Meskipun dipukul oleh pelajar dan diugut hingga membahayakan nyawa, guru tetap melaksanakan tugas dengan penuh hikmah, positif serta yakin tindakan yang dilakukan, di samping sabar menerima kenyataan biarpun pahit untuk ditelan.
WALAU apapun kritikan terhadap profesion perguruan, tugas dan fungsi guru tetap dipandang mulia, apatah lagi usahanya menjadikan manusia lebih beradab melalui proses pembudayaan ilmu. Bertepatan dengan fungsi guru itu sendiri, satu majlis pelancaran Hari Guru peringkat negeri Kedah telah disempurnakan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada 21 Mei 2006 bertempat di Dewan Seri Negeri.
Meskipun dipukul oleh pelajar dan diugut hingga membahayakan nyawa, guru tetap melaksanakan tugas dengan penuh hikmah, positif serta yakin tindakan yang dilakukan, di samping sabar menerima kenyataan biarpun pahit untuk ditelan. Saidina Ali telah berpesan, didiklah generasi hari depan dengan ilmu yang berkembang sezaman dengannya, ilmu yang memberi manfaat dan berguna, bukan sahaja membangunkan minda manusia, tetapi juga fitrah insani, titah KDYMM Tuanku Sultan Kedah di majlis itu.

No comments: