Friday, March 9, 2007

Bersara di usia EMAS


Desas desus hebat memperkatakan tentang usia persaraan dicadangkan agar dilanjutkan. Terdetik dihati kala berita ini dibaca, apakah rupa dan upaya kita disaat usia itu tiba.
Mampukah kita menjalankan tugas sebaik sekarang, mampukah kita bergerak sepantas sewaktu muda dahulu dan dapatkah kita melangkah seiring dengan pelajar-pelajar kita?
Saya secara peribadi sebagai seorang pendidik diusia 30-an, sudah dapat menjangka cabaran yang mungkin akan saya tempohi jika berkerja dilewat usia 6o. Bila agaknya masa saya untuk diri sendiri jika saya terus bekerja selewat usia itu walau dianugerahkan tahap kesihatan yang baik. Mencecah usia itu juga bermakna saya bertugas selama 38 tahun, berhadapan dengan pelbagai kerenah pelajar, rakan-rakan dan juga pentadbir.
Syukur tidak terkira jika saya masih bebas dari sebarang ancaman penyakit berbahaya seperti sakit jantung dan darah tinggi. Teringat pada kisah seorang rakan guru kita tidak lama dulu yang menghembuskan nafasnya di dalam kelas, di hadapan pelajar beliau dalam keadaan menangkup dimeja. Betapa hebatnya pengorbanan seorang guru yang terus menidakkan sakit yang dialami demi tugas. Al-fatihah untuk arwah rakan guru kita ini moga roh beliau dicucuri rahmat.
Natijahnya, mampukah kita terus berada dialam ini ... saya mahu masa untuk diri, suami dan keluarga jika diizinkan pada seawal usia 50 dan bukannya 60. Kerjaya ini menuntut seluruh tumpuan kita dan saya mahu saya terus fokus menjalankan tugas tetapi tidak sehingga usia emas.
wassalam

2 comments:

Anonymous said...

macam mana cabaran kita 20 tahun lagi ye ...

Anonymous said...

Na, bayangkan ko umur 60 masih kena ngajar, waduh gawat tu ....