Thursday, March 8, 2007

Situasi dan reaksi

Kita mengalami pelbagai situasi yang berlaku secara spontan di dalam kelas. Tanpa disedari kita didesak untuk membuat keputusan tanpa campur tangan orang lain. Kebijaksanaan kita dinilai melalui cara dan pemilihan jalan penyelesaian yang sesuai. Mengapa ia dianggap penting dalam usaha untuk menjadi seorang guru atau pendididik yang disegani oleh pelajar dan rakan sekerja.


Pengalaman beraksi di hadapan pelajar selama bertahun-tahun mematangkan perjalanan karier seseorang guru ketika menangani situasi di dalam kelas. Adakah ini satu hakikat yang perlu dihadapi oleh guru? Secara realitinya pengalaman yang kita rasai tidak sama antara satu sama lain. Kecekapan kita bertindak adalah ekoran dari kebijaksanaan kita memilih jalan penyelesaian yang berlaku. Sedikit kesilapan yang tidak kita duga di dalam memilih jalan penyelesaian akan mengakibatkan kesan yang amat buruk bukan sahaja terhadap karier individu seseorang tetapi juga melibatkan nama dan imej sekolah.





Pengalaman dari rakan-rakan pendidik yang lain mampu mematangkan diri kita agar apa jua tindakan yang diambil selepas ini tidak akan mengundang bencana pada diri kita sendiri. Satu kesilapan akibat dari tindakan yang terburu-buru akan memadamkan bertahun jasa dan pengorbanan yang telah kita buat.



No comments: