Tuesday, May 20, 2008

Aduh Lalainya..

Salam untuk semua,
Seronoknya dapat bercuti panjang dihujung minggu. Terasa diri masih perlu bermalas-malas di peraduan saat jam loceng berbunyi. Bangun alam keadaan separa sedar, sayacuba mengingat apa kerja yang perlu dibuat dan dibereskan sepanjang hari ini. Ingat punya ingat tiba-tiba terbayang tugas pertama pagi ini, mengedarkan 40 set kertas kepada yang berkenaan.Mulanya tiada perasaan cemas hadir kerana itu hanyalah rutin biasa saya namun bila teringat yang kertas edaran itu sebenarnya masih belum disusun dan diklip.. saya terus mengelabah. Serasa seram sejuk badan dan jangankan peluh jantan, segala jenis peluh sudah berlumba-luma untuk keluar. Mujur kertas yang telah siap diperbanyakkan itu saya bawa pulang jika tidak ... tak dapatlah saya nak bayangkan apa yang akan berlaku.
Cik abang hanya geleng kepala melihat kekalutan saya. Saya buat muka selamba kerana takut dibebel seawal jam 5.40 pagi. Tangan saya pula cukup tidak efisien kerana lagi laju saya bergerak lagi banyak halangan yang ada .. sambil itu juga mata asyik dok menjeling pada jam didinding. Teringat juga yang saya sepatutnya masak nasi goreng untuk sarapan, bahannya semua dah siap. Aduh gawat ni, cik abang buat tak faham je .. anak-anak perlu bersarapan kerana hari ni juga ada peperiksaan di sekolahnya. Tak kan nak biar anak-anak pergi kesekolah dengan perut kosong?
Akhirnya setelah separuh jalan, cik abang suruh saya uruskan hal dapur.. dia nak tolong sambung. Syukur akhirnya ada pertolongan dan syukur juga cik abangku tak membebel langsung pasal kecuaianku ini. Akhirnya menjelang jam 6.05 pagi semuanya selesai. Baru boleh nampak wajahku tersengih kerana senang hati.

On the other side ...
Walau sekalut manapun saya pagi tadi, saya amat bersyukur kerana saya boleh teringatkan tugasan itu dan sempat menyiapkannya. Bayangkan jika terlupa terus dan pasti saya telah menyushkan ramai orang. Tetapi yang pasti apa yang berlaku pagi tadi menyebabkan saya terfikir dan lantas terus berazam .. I should make a long list about what I plan to do. Agaknya umur dah makin meningkat maka menyiapkan tugasan dah tak boleh main terjah sahaja. Semalam melelapkan mata malam tadi, saya sempat merayau ke laman blog kak long Syikin yang sedang dalam usaha menyiapkan PHD nya. Serasa semangat belajar kak long meresap ke diri .. memikirkan anak-nank yang kini silih berganti mengambil UPSR / PMR buat saya berfikir panjang untuk itu. Apapun kita hanya mampu merancang untuk yang terbaik namun yang menentukan bukan lagi terletak ditangan kita. Semoga apa yang saya rancang akan dipermudahkan jalannya .. Amin.

No comments: