Tuesday, May 27, 2008

Pandang saja ke depan, jangan pandang belakang

Satu perkara biasa bila kita diminta memandang ke depan, usah dikenang peristiwa yang lepas malah melangkah untuk sentiasa mencari yang terbaik, mungkin yang lebih baik dari apa yang kita ada hari ini. Namun apa yang ada dibelakang kita .. our past .. our bitter sweet memories .. atau apa jua yang kita panggil adalah sebahagian dari masa lalu yang telah kita hadapi. Banyak yang boleh kita perolehi dari masa lalu selain dari pengalaman yang mematangkan hidup. Yang pasti apa yang telah kita lalui tidak akan sama rasanya walau kita mengalaminya pada kali kedua.
Nilai kepuasan yang subjektif ini mungkin relevan dengan pentingnya sesuatu event itu kepada kita. Jika ia lebih penting maka kita akan mengingatinya lebih lama akibat dari kesan keseronokkan/kesedihannya. Sejak bermulanya 2008, saya dan suami berazam untuk menghubungkan semula rakan-rakan kolej di Maktab Perguruan yang telah lama terpisah. Agak 14 tahun tidak bertemu dan tidak bertanya khabar .. entah bagaimana agaknya mereka maka kenangan zaman lalu banyak memeriahkan alam blog kami. Pelbagai reaksi terakam malah ada yang ketika pertama kali berjumpa hanya gelak tawa dan pelukan mesra yang mampu terluah tanda betapa bersyukurnya kepada yang Satu ... kita masih ada peluang bertemu, bermesra dan berkenal semula.
Maka nilai persahabatn itu rasanya kembali kukuh terjalin dan lebih indah kita berpeluang mengenalkan ahli keluarga masing-masing kepada teman yang lain. Semoga kita dikurniakan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat, diberikan tahap kesihatan yang baik dan dipanjangkan usia selain rezeki yang melimpah ruah untuk kita kongsi bersama. Wassalam...

No comments: