Sunday, August 9, 2009

Rumah, sewa dan anai-anai...

Sejak memiliki rumah sendiri yang bukan untuk kegunaan sendiri tetapi dibayar dengan potongan gaji sendiri ini pelbagai peristiwa kami alami.

Kisah penyewa 1:
- 3 tahun dijadikan rumah persinggahan dan kemudiannya dijadikan rumah transit untuk anak2
yang pulang dari sekolah untuk makan dan solat sebelum ke sekolah petang.
- keadaan rumah tak lah cun melecun sewaktu ditinggal.
- banyak sewa tertangguh ketika serahan kunci keluar dibuat.
- hutang yang tertunggak ribu raban itu dibayar jika ada duit dan akhirnya hanya tinggal baki RM700.

* kata seorang kawan: penyewa ini masih ingatkan hari kemudian sebab itu dia masih bayar hutang walau secara berdikit-dikit hingga hampir selesai. Kami pun tak pernah tanya tentang hutang kerana bila dia ada duit, dia akan call untuk collect hutang.

Kisah penyewa 2:
- keluarga dengan 2 anak. Impiannya ingin menyewa rumah besar tetapi bayarnya sikit. Mulanya kami tidak mahu, tetapi bila difikir yang dia ada ibu yang sakit maka bilik ditingkat bawah memang sesuai untuk siibu berbanding dengan rumah 3 bilik yang lain. (ikhlasnya kami ketika itu, dari berkeras tidak mahu sewa terus berubah fikiran)
- menghias rumah kami macam rumah sendiri. Rumah dicat cantik, bahagian belakang telah disimen agar bersih.
- malangnya suka komplen kerosakkan dan ayat fav :
'nanti kami panggil orang bikin, bil kami beri pada kamu'

* Rosak 1: tangki air (memang tangki air di perumahan ini problem) so ok dia uruskan. Dah cik abang ni malas nak uruskan. Suruh berlakon pi check pun tak mau... (Sewa bulan tu dibayar lepas tolak bil..)

*Rosak 2 : bocor pulak bumbung di porch. Habis rosak but keta Spectra saya ...
Nanti saya panggil kawan abang untuk bikin. Sekali lagi cik abang kata suruh dia uruskan .. (sewa bulan tu pun dia bayar lepas tolak kos pembaikan)

* Rosak 3: Plug semua tak boleh pakai dibahagian bawah. Yang atas ok.
Respond saya : OK lah kak, nanti saya bawa orang untuk check. Akak jangan panggil orang baiki.
Respond dia : Tak pelah cikgu, saya kena pergi kursus nanti tak de orang kat rumah. Kita orang sambung guna plug atas.
Senyap jap untuk 2 hari.
Hari Sabtu (1.10 ptg)
Dia : cikgu, bila nak datang baiki. kami dah tak tahan ni, susah nak buat semua keje sebab plug rosak. Kalau tak kami panggil budak letrik kat depan tu untuk betulkan. Bil kami bagilah pada cikgu untuk tolak sewa.
Respond saya : Ok kak, saya datang bawak budak-budak saya. Tak payah akak panggil budak letrik tu. Budak-budak saya tengah makan .. dalam 1/2 jam lagi kami sampai.
Dia : OK lah
budak-budak saya - merujuk kepada 4 orang anak saudara yang kesemuanya mengambil jurusan electrical engineering. Saja sebenarnya menggertak dia sebab lama dah perhatikan tindak tanduk penyewa ni.
Sepuluh minit selepas panggilan tadi berakhir:

Dia: cikgu, tak payahlah datang. Suami saya tak sihat tengah tidur. Kami guna plug atas sajalah.

Aaiik !! tadi bunyinya bapak punya cemas tapi bila nak datang tengok tak bagilah pulak.

Lama menyepi dari aduan kerosakkan dan membayar jumlah penuh setiap bulan maka bulan ini dia berbunyi lagi.

Rosak 4: Rumah diserang anai-anai. Habis perabot, baju, buku dan Totonya rosak.
Dia: Cikgu, nak bagitaulah. Rumah ni banyak sangat anai-anai, habis almari, kain baju dengan buku budak-budak rosak.
Respond saya : Akak lama lagi ke nak duduk situ, saya ingat nak tunggu akak keluar baru saya nak buat apa yang patut. Kalau saya bawak orang untuk letak ubat anai-anai tu, takut akak tak selesa pulak.
Dia : Tu lah, akak pun tak pasti sewa sampai bila.
Respond saya: Rumah akak kat perumahan depan tu dah nak siapkan?
Dia : Akak ngan abang ingat .. kitaorang nak duduk kampung. Rumah tu kami tak nak duduklah. Tak selesa duduk kat taman. Tak pelah, malam nanti datang ambil sewa macam biasa ye..
Respond saya : ok kak, kalau boleh .. kami nak tengok kerosakan yang akak cakap tu. Kalau teruk terpaksalah juga kami buat apa yang patut.
Isshh.. jam ni, memang diriku confuse tahap gaban. Kejap cerita gini, kejap cerita gitu.

Senario masa ambil sewa: Dia tak bagi pun kami masuk untuk tengok semua kerosakkan tu. Cik abang ni dah standby disisiku untuk turut serta ( setelah dipaksa). Sewa bayar penuh bulan ini.
Pertanyaan tentang bila nak keluar @ berhenti menyewa itu merupakan hint saya (bukan hubby) tentang bagaimana saya sudah muak dengan perangainya dan saya juga sudah tidak kisah andai dia mahu keluar.

Nak kata kami pening kepala, tak lah jugak. Tapi kami anggap ini .. perasa serupa ajino-motto dalam kehidupan kami. Kalau dah terlebih perasa baru boleh pening-pening lalat, kalau tak diletak .. rasa kurang uummpph la pulak. Kelakar pun ada, selalu tuan rumah cukup takut penyewa keluar tapi keadaan nampaknya sudah berbeza.

2 comments:

shahnaz said...

Sempoi le kak. Landlord selamba ko ni. kalau saya, mau dicekik-cekik penyewa tu.

Adiana said...

ala Naz .. maleh nak ikut prasaan.
Tapi setakat ini kira oklah,
Jom JV cari rumah nak?